8 de nov. 2010

Guia per a muntar un grup de consum

Ecoconsum Maig 2007


PREVIS
Contacte i captacions
A- Posar-se en contacte amb el grup de consum més proper.

3 possibilitats:

- Si que n'hi ha un de proper i m'hi puc integrar (fi de la guia)

- No n'hi ha cap que estigui prou a prop

- Si que n'hi ha un de grup, però està ple.

B- Crear un grup de consum.

El Repte d'agrupar potencials consumidors responsables:

- Demanar la llista d'espera del grup més proper que es troba ple i convocar a aquestes persones a una reunió per promoure un nou grup, si és possible a
mb el suport del grup excedentari.

- Si no és el cas, contactar amb entitats del poble o barri que ja siguin sensibles a la sostenibilitat, autogestió... i proposar als seus socis impulsar aquest projecte. (alguns grups han sorgit d'antigues cooperatives, ateneus, esplais...)

- Es recomana que un cop existeixi un mínim grup promotor, es convoqui una xerrada per promoure el consum responsable, oberta a tot el poble o barri, i que a ser possible es pugui plantejar en dues parts:

Una més divulgativa i crítica sobre la situació actual i l'altre, on el grup promotor es presenta en societat, amb un projecte a punt, i per captar nous socis.


DEFINIR EL PROJECTE


Establir objectius comuns

Establir els objectius comuns que ha de regir el grup:

- Establir criteris de consum

- Establir quin tipus de productes es consumiran

- Conèixer productors i proveïdors potencials

- Iniciar contactes directes amb els productors locals

- Valorar quin grau d'implicació i d'autogestió estaran disposats a afrontar els promotors




FIXAR UNA ORGANITZACIÓ

L'objectiu bàsic és l'autogestió dels socis que s'organitzen per tal de fer possible el proveïment dels productes ecològics en el propi local, a través del contacte directe amb els productors o distribuïdors.

Aquest procés implica bàsicament; encarregar, recepcionar i facturar els productes, però no són les úniques tasques necessàries.

Per tal que tot el circuit funcioni, és recomanable dividir la cooperativa en àrees de treball i l'objectiu és procurar un òptim repartiment de tasques per tal d'evitar l'acumulació de feines en uns mateixos socis:

Aquestes Comissions de treball poden ser les següents:

- Compres
- Comptabilitat i facturació,
- Administració,
- Neteja i infraestructura
- Relacions externes
- Activitats culturals
- Comunicació i coordinació

En paral·lel a l'existència d'aquestes comissions, poden funcionar dos òrgans de seguiment i decisió; L'assemblea general i la Junta Directiva o Consell Rector.


TROBAR UN LOCAL

Per ús exclusiu o bé compartint l'espai amb altres entitats. De lloguer o de compra, podria ser un local cedit per un soci, per una administració, per una entitat...En qualsevol cas, en principi serà millor en planta baixa per una recepció més còmode del producte.

A nivell de material, s'acostuma a disposar d'unes prestatgeries amb les cistelles dels socis per omplir de producte fresc i unes altres prestatgeries on hi ha el producte amb estoc, sitges pel granel etc... També hi acostuma a haver un espai d'oficina, potser amb un ordinador que pot tenir instal·lat un programa de facturació i comptabilitat, balances per pesar el producte fresc i a granel, i si s'escau alguna nevera.


LEGALITZAR EL GRUP

Hi ha grups de consum que funcionen sense cap fórmula legal constituïda. Aquesta opció passa moltes vegades per “funcionar en negre”. Ara bé si es fa d'aquesta manera cal tenir clar que s'haurà de pagar amb negre als proveïdors i cobrar als socis també en negre. Tal i com està el sector pensem que aquesta forma de funcionar no és aconsellable si el grup vol créixer i fer més eficient el seu funcionament.

Avantatges d'assumir una formula legal:

- Permet al grup disposar d'un CIF (Codi d'Identificació Fiscal) i per tant ser subjecte en el tràfic econòmic, rebre i emetre factures...

- Les compres i ventes les passa a fer la persona jurídica (entitat, empresa), fet que implica que els socis en principi es troben més protegits a nivell individual.

- Encara que no necessariament, si que és veritat que l'adopció d'una fórmula legal que ens “obliga” a dotar-nos d'unes normes i a formalitzar-les, moltes vegades ens permet clarificar els mecanismes de decisió i logístics (sobretot en casos de conflicte) i per tant faciliten el funcionament del grup.

Hi ha diferents opcions jurídiques que cal valorar a l'hora de constituir un grup de consum. Les més habituals són l'associació i la cooperativa.

La forma natural i que més s'adapta als objectius d'un grup de consum responsable, és la cooperativa i si el grup promotor veu el tema clar, millor que opti directament per la forma cooperativa.

No obstant, molts grups opten primerament per l'associació perquè és la forma més fàcil i econòmica, tenint en compte que encara cal rodar...


FIXAR UN FUNCIONAMENT ECONÒMIC

1- S'estableix un Capital Social per tal incorporar-se a la cooperativa?,
(que es retornarà al soci si decideix deixar la cooperativa).

2- S'estableix una Quota d'entrada o Periòdica per cobrir bàsicament,
despeses fixes?

3- Es carregarà un percentatge sobre el producte? Aquest serà variable en funció del tipus de producte?

El grup de compra pot combinar aquests recursos econòmics, tenint en compte que ha de cobrir les despeses fixes de lloguer, llum, aigua, eventuals inversions necessàries, així com necessitats de tresoreria (degut al temps entre que paguem als proveïdors i que ens paguen els socis..) Heu convingut amb els proveïdors uns terminis de pagament; en efectiu a 30, 60, 90 dies? Heu establert un sol dia per a tots?

Com es pagaran les comandes setmanals?

En efectiu o per domiciliació bancària (si és aquesta segona opció, procurar que es tracti d'una cooperativa financera o/i banca ètica).

Exigència d'un consum setmanal?

Comptant que si una unitat familiar no consumeix en X setmanes, perjudica el bon
ritme de la cooperativa i sobretot no permet que altres persones en llista d'espera,
puguin entrar-hi.


DISPOSAR D'UNS DOCUMENTS

Per tal que aquest engranatge funcioni és molt important disposar d'una sèrie de
documents:

- Quadre de preparació de comandes

- Quadre de tasques assignades

- Quadre de torns de neteja

- Llistat de socis

A més, cada àrea disposa del seu protocol d'actuació i altres materials complementaris com fulls de comandes dels productes, quadres de proveïdors, criteris de compra, protocols d'acollida de socis, de permanència...


MILLORAR LA QUALITAT DE L’ASSOCIACIÓ

- Ampliar la varietat de productes consumits.

- Millorar la qualitat dels mecanismes de cooperació interns.

- Augmentar la intercooperació amb altres cooperatives de consum responsable, directament o a través de la participació amb algun tipus de coordinadora (com per exemple Ecoconsum)

- Reforçar els mecanismes de certificació directa amb els productors, des del mateix grup o a través d'una coordinadora de grups.

- Participar activament en l'entramat social local.

Ecoconsum Maig 2007



Adreça't a la guia original en format .pdf fent clic: aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada